Programy lojalnościowe
Programy motywacyjne, zwane także lojalnościowymi, są bardzo często wykorzystywane przez firmy.
Są one częścią marketingu relacji. Są metodą na budowanie zaufania klienta do danej marki, dodając jej przy tym popularności. To z kolei pozwala na zwiększenie sprzedaży danego produktu, a zatem na zwiększony zysk. Statystycznie programy tego typu w większości są rozpoznawane przez osoby o wyższym wykształceniu, oni też są najczęściej ich odbiorcami. System lojalnościowy niezbyt często natomiast dociera do osób o niższym poziomie wykształcenia, a także do ludzi starszych. Generalny poziom poinformowania o nim jest wciąż niezadowalający. Nabywcy często korzystają z programów motywacyjnych nieświadomie.
Programy lojalnościowe w Polsce
W Polsce także prowadzonych jest dużo programów lojalnościowych >> więcej tutaj. Zaufanie do takich programów deklaruje coraz większa liczba ludzi. Najchętniej wykorzystywane programy lojalnościowe w Polsce to Tesco Clubcard, Orlen Vitay, program Rodzinka zarządzany przez sieć Carrefour oraz karta Payback. Do tego rodzaju programów zaliczają się również różnego typu karty stałego klienta, które można otrzymać np. w niektórych sieciach aptek. Stosunkowo nowym systemem jest program lojalnościowy „Rossnę”, stworzony przez sieć sklepów Rossmann. W ramach tego programu oferowane są drobne rabaty na artykuły dla niemowląt, nabywane w tych sklepach przez rodziców dzieci.