Cechuje się on tym, że nie ma w nim żadnej precyzyjnej kalkulacji. O jego postaci decydują takie elementy jak rozmiar przesyłki a także jej podatność przewozowa jak i obszar dodatkowych funkcji, które są brane pod uwagę podczas przewozu.
Ceny czynnościowe zaś są cenami, które są przypisane ściśle pewnym czynnościom transportowym. Dlatego też mogą być one taryfowane i po pewnym czasie ich cena bywa, że ulega zmianom. Taryfy stawek czynnościowych bardzo często są ogłaszane przez główne firmy funkcjonujące na rynku branżowym – Zobacz więcej: transportzchin.pl/pl/cennik/36. W tym przypadku trudno jest kontrahentom negocjować stawki zlecenia, albowiem jest to nieekonomiczne.
Ostatnim typem cen umownych są tzw. prowizje spedytorskie. Są one wdrażane w przypadkach, gdy dochodzi do ujawnienia danej wartości transakcji handlowej. W takich sytuacjach mowa jest o tym, że spedytor bierze czynny udział w danej operacji gospodarczej. Wtedy to jego prowizja w znacznym stopniu zależy do tego jaką miał postać cały proces przewozu. W takim przypadku jego motywacja jest jeszcze bardziej silniejsza, i dzięki temu to przykłada on wiele więcej starań do tego, aby cały proces przebiegł płynnie i bez żadnych trudności.
Większe firmy spedycyjne w Polsce mają olbrzymie perspektywy. Jest to spowodowane uwarunkowaniami naszego kraju. Polska znajduje się w samym centrum kontynentu europejskiego. Sprawia to, że może spokojnie odgrywać funkcję pośrednika między krajami Europy Zachodniej, a państwami Wschodniej europy. Nasz kraj ma ku temu największe predyspozycje, gdyż jest największym i najbardziej zaludnionym krajem Europy Środkowo-Wschodniej. Firmy spedycyjne już dzisiaj doskonale wykorzystują swą potencjalność w tym aspekcie.