Każde dokonywane analizy wskazują na to, że pozyskanie przez przedsiębiorstwo nowego klienta jest niejednokrotnie kilkakrotnie droższe aniżeli zachowanie klienta już istniejącego. Dlatego też niezmiernie ważne jest dla wszystkich przedsiębiorców troska o własnego klienta. Istnieje mnóstwo popularnych sposobów pomagających w utrzymaniu klienta.
Programy lojalnościowe są doskonałym narzędziem, które służy do budowania mocnej i długotrwałej więzi z klientami. Tworzony jest on indywidualnie względem zapotrzebowań każdego klienta. Nie da się go zbudować samemu. Budowa tego programu to gra zespołowa. Jego najbardziej znaną formą jest zbieranie punktów przez klientów, które następnie mogą zamienić na nagrody. Dzięki temu zdobywa się przywiązanie klientów. Też można namawiać teraźniejszych klientów do częstszych i zwiększonych zakupów proponując im przykładowo zniżki. Odpowiedzialny jest za to system lojalnościowy, który pomaga utrzymać ciągłe, trwałe i korzystne relacje firmy z klientami.
Jeżeli chodzi o utrzymanie właściwych relacji z pracownikami odpowiedzialne są za to programy motywacyjne. Pracownicy za wykonanie jakiś określonych celów biznesowych dostają jakieś wynagrodzenie czy też nagrody finansowe. W taki sposób są motywowani do produktywnej pracy. Poziom zadowolenia osób zatrudnionych powiększa się a to jest połączone właśnie ze wzrostem skuteczności a także poprawą wyników pracy. Programy te budują wizerunek firmy, jako instytucji, która naprawdę zwraca uwagę na rozwój swoich pracowników. Pielęgnowanie wierności klienta jest niezwykle istotnym czynnikiem rozwoju biznesu. Dlatego też powstał marketing relacji inaczej określany, jako marketing partnerski lub marketing skierowany na klienta. Koncentruje się on na analizie tego, czego pragnie klient i czego być może będzie chciał w nieodległej przyszłości. Próbuje on wyjść na wprost oczekiwaniom teraźniejszym i ewentualnym czy też przyszłym klientom. Skupia się on dodatkowo na relacjach firmy z zaopatrzeniowcami, pośrednikami a także relacjach wewnątrz przedsiębiorstwa.