Każde przeprowadzane analizy wskazują na to, że pozyskanie przez przedsiębiorstwo świeżego klienta jest z reguły sporo droższe niż utrzymanie klienta już istniejącego. W związku z tym wyjątkowo ważne jest dla wszystkich przedsiębiorców dbałość o swojego klienta. Istnieje sporo popularnych sposobów pomagających w zachowaniu klienta.
Programy lojalnościowe są rewelacyjnym narzędziem, które służy do budowania mocnej i długotrwałej więzi z nabywcami. Powstaje on indywidualnie wobec zapotrzebowań każdego klienta. Nie da się go zbudować w pojedynkę. Budowa tego programu to gra zespołowa. Jego najbardziej popularną formą jest gromadzenie punktów przez klientów, które potem mogą zamienić na prezenty. Dzięki temu zyskuje się lojalność klientów. Również można namawiać teraźniejszych klientów do częstszych i zwiększonych zakupów proponując im na przykład upusty. Odpowiedzialny jest za to system lojalnościowy, który ułatwia zachować nieustanne, mocne i pozytywne relacje firmy z klientami.
Jeśli chodzi o zachowanie bardzo dobrych relacji z osobami zatrudnionymi odpowiedzialne są za to programy motywacyjne. Pracownicy za wykonanie jakiś ustalonych celów biznesowych dostają jakieś wynagrodzenie czy też nagrody pieniężne. W taki sposób są motywowani do efektywnej pracy. Poziom spełnienia pracowników powiększa się a to się wiąże właśnie ze wzrostem efektywności a także polepszeniem rezultatów pracy. Programy te budują wizerunek firmy, jako instytucji, która faktycznie interesuje się rozwojem swoich współpracowników. Pielęgnowanie lojalność klienta jest niezwykle znaczącym czynnikiem dojrzewania biznesu. Dlatego też powstał marketing relacji inaczej nazywany, jako marketing partnerski bądź marketing skierowany na klienta. Skupia się on na analizie tego, czego pragnie klient i czego być może będzie pragnął w niedalekiej przyszłości. Stara się on wyjść na wprost oczekiwaniom aktualnym i ewentualnym czy też przyszłym klientom. Koncentruje się on też na relacjach przedsiębiorstwa z hurtownikami, pośrednikami a także relacjach wewnątrz przedsiębiorstwa.