Każde doświadczenie odbieramy dzięki zmysłom. Gatunek ludzki, tak jak zwierzęta, został obdarzony pięcioma zmysłami, dzięki którym można żyć w świecie przyrody. Różne gatunki rozwinęły u siebie różne umiejętności, powodując pewne dysproporcje pomiędzy poszczególnymi gatunkami. Świnia charakteryzuje się wybornym węchem. Nietoperze przez dobry słuch zdobyły wyjątkowo rozwiniętą umiejętność echolokacji. Sowy z kolei obdarzone są niezwykle dobrym wzrokiem, pozwalającym dostrzec ofiarę nawet z daleka. Czym może poszczycić się człowiek?
Źródło: http://www.flickr.com
Istoty ludzkie obrały kompletnie odmienną ścieżkę rozwoju. Nie władamy ani wyjątkowym smakiem, ani fantastycznym słuchem. Przystosowaliśmy się do środowiska przez rozwój mózgu i umiejętności manualnych, co doprowadziło nas do wykreowania współczesnego świata. Nasze zwierzęce korzenie nie są jednak nieistotne. Możemy dostrzec to na przykładzie marketingu.
Spora część działalności gospodarczych, planując wypromować własną markę stara się wywołać u przyszłego klienta miłe skojarzenia. Najłatwiejszym sposobem jest po prostu wpływanie na zmysły. Przykładem może być stosowanie aromatów cukierniczych przez pośredników nieruchomości, którzy usiłują sprzedać mieszkanie (strona internetowa tutaj). Rozprzestrzeniający się po
Źródło: Sanitec Koło
mieszkaniu zapach chleba lub ciasteczek sprawi, że potencjalni nabywcy przypomną sobie zapachy dzieciństwa i okażą się skłonni wydać więcej pieniędzy, oceniając dom jako atrakcyjniejszy i komfortowy.
Jak reklamować towary oddziałując na pozostałe zmysły? Reklama rozwinęła wiele odnóg, które umożliwiają przedstawianie każdego artykułu na sporo sposobów. Najbardziej skuteczne spośród nich to plakaty, reklama w telewizji czy systemy wystawiennicze, w skład których wchodzą przykładowo stoiska targowe, rollupy, stojaki na banery oraz wiele innych. Systemy ekspozycyjne sprawiają, że reklama jest niezwykle owocna.