Dziś tylko program lojalnościowy już nie wystarczy. Program ten nastawiony jest wyłącznie do klienta i nie obejmuje oprócz niego nikogo więcej. Coraz więcej firm zaczęło zwracać uwagę na to jak bardzo istotna jest właściwa współpraca z pracownikami albo kontrahentami. Należyte zdopingowanie i uznanie ich ma korzystny wpływ na funkcjonowanie całego przedsiębiorstwa. W związku z tym utworzono programy motywacyjne, dzięki którym budowane są trwałe i bardzo dobre relacje z pracownikami.
Podwłani na przykład za zrobienie wyznaczonych celów biznesowych mogą zdobyć specjalne wynagrodzenia czy też gratyfikacje pieniężne za szczególne zasługi. Takie działania mobilizują go do sprawnej pracy. Wracając zaś do samego klienta to tutaj także na wskutek zmian występujących na rynku nastąpiły zmiany. Zmiany te polegały głównie na innym postrzeganiu klienta i jego wymagań. Dbanie o oddanie klienta jest niezmiernie istotnym czynnikiem postępu biznesu. W związku z tym powstał marketing relacji inaczej określany jako marketing partnerski albo marketing zorientowany na klienta. Koncentruje on się na analizie tego, czego pragnie klient i czego być może będzie oczekiwał w przyszłości. Stara się on wyjść na wprost oczekiwaniom aktualnym i ewentualnym czy też przyszłym klientom. Skupia się on także na relacjach przedsiębiorstwa z dostawcami, pośrednikami oraz relacjach wewnątrz firmy.
System lojalnościowy ułatwia utrzymać stałe i przydatne relacje zakładu pracy z klientami. Do ich zadań należy na przykład namawianie obecnych klientów do częstszych i większych zakupów proponując w zamian jakieś obniżki czy też na przykład propozycje typu kupując jeden konkretny produkt drugi dostajesz za jeden grosz. Dobrze skonstruowany i przemyślany program lojalnościowy może w spory sposób powiększyć przywiązanie klienta do danej marki lub do danej firmy. Doskonałym chwytem są także karty klienta, które upoważniają do przecen oraz dodatków. Może być ona w postaci karty elektronicznej lub zwykłej karty kartonowej, wybór zależy od wymagań firmy.